Sökmotoroptimering

För att få sin webbsida att komma tillräckligt långt upp i sökresultatet, på utvalda sökord, att det genererar besökare krävs en del anpassningar och en hel del arbete. Arbetet med att förbättra en hemsida sökresultat kallas sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering kan delas upp i tre olika delar:

  • on-site
  • on-page
  • off-page

On-site-optimering innebär att man ser över länkstruktur, ordnar SSL-certifikat, ser till att webbsidan är mobilanpassad, snabbar upp laddningstid mm.

On-page-optimering innebär anpassningar på respektive undersida man vill optimera. Då handlar det om att exempelvis se över titlar, rubriker, brödtext och alt-taggar.

Slutligen kommer vi till off-page-optimering och det handlar i huvudsak om att ordna länkar som pekar in till sin sida. Just denna del är den som är enskilt viktigast vid sökmotoroptimering.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *